We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Lees hieronder welke diensten we aanbieden naast onze reguliere huisartsenzorg.
Bij Het Wijkgebouw is het mogelijk om een beeldafspraak in te plannen bij alle zorgverleners. Dat betekent dat de huisartsen, de praktijkondersteuners somatiek en de praktijkondersteuners GGZ de optie voor beeldbellen aanbieden. Als er na een afspraak een vervolgafspraak nodig is zal de zorgverlener aangeven of beeldbellen in het specifieke geval een geschikte optie is. Het is binnenkort ook mogelijk om via MijnGezondheid.net en de MedGemak-app zelf een beeldbelafspraak bij uw zorgverlener te maken.
Hieronder wordt uitgelegd welke stappen u doorloopt als u een beeldbelafspraak met uw zorgverlener heeft.
Bent u geïnteresseerd in ons beleidsplan 2022-2025, dan kunt u dat hieronder in PDF-formaat downloaden.
Het programma Coaching op Leefstijl (CooL) is een Geïntegreerde Leefstijl Interventie (GLI) die de afgelopen jaren zijn meerwaarde heeft bewezen. De leefstijlcoach begeleidt deelnemers tijdens het programma naar een gezonder leven. Het programma bestaat uit advies en begeleiding op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en (leefstijl)gedrag. Het is gericht op langetermijngedragsverandering bij mensen met (een hoog risico op) een chronische aandoening. Het programma kent naast een intake en een aantal groepsbijeenkomsten ook individuele consulten en evaluatiegesprekken. Het programma bestaat uit een basisprogramma (12 maanden) en een optioneel onderhoudsprogramma (12 maanden).
Waarom is het noodzakelijk?
Studies laten zien dat de leefstijlcoach een belangrijke rol kan vervullen als verbindend element in de keten ten aanzien van de aanpak van obesitas in Nederland. De leefstijlcoach kan deelnemers laagdrempelig begeleiden naar duurzame gedragsverandering en professionals in het zorgdomein en het publieke domein met elkaar verbinden.
Deelnemers blijken na deelname aan het CooL-programma meer te bewegen, minder te zitten en ze zijn gezonder gaan eten. Extrinsieke motivatie is verminderd en intrinsieke motivatie ten aanzien van gezonder voedings- en beweeggedrag is versterkt. De gerapporteerde kwaliteit van leven is significant toegenomen bij de deelnemers.
Wat is onze rol?
Onze huisartsen en/of praktijkondersteuners kunnen u als patiënt zowel binnen als buiten een zorgprogramma verwijzen naar een leefstijlcoach. Deze leefstijlcoach stemt met de praktijk af op welke wijze deelnemers geworven worden.
Vergoeding
De GLI is per 1 januari 2019 in het basispakket opgenomen. Dit betekent dat patiënten die voldoen aan de criteria gratis kunnen deelnemen aan het CooL-programma.
In onderstaande video leert u meer over de GLI.
Dit is het Bloeddrukformulier van Het Wijkgebouw voor uw thuismetingen.
Print dit uit, vul het in en stuur het formulier veilig in via uw patiëntportaal MGN. Lees hier hoe u dit kan doen.
Uw praktijkondersteuner reageert binnen 1 week op uw ingestuurde formulier.
OF
U kunt ook via uw patiëntportaal MGN rechtstreeks eigen waardes invoeren. Hierbij kunt u denken aan: zelf gemeten bloeddrukwaardes, -glucose, -gewicht en -hartslag. Metingen invoeren kan alleen via MijnGezondheid.net, (nog) niet via de MedGemak app.
Als u ingelogd bent in MijnGezondheid.net kunt u kiezen voor ‘Eigen metingen delen en bekijken’. Kies voor een ‘meerdaagse bloeddruk meting’ (bijvoorbeeld bij een Hart- en Vaat risico schatting). Wij ontvangen de bloeddrukwaardes dan direct in uw medisch dossier. Klik hier voor het filmpje met uitleg over zelfmetingen invoeren.
De website van Thuisarts.nl biedt u meer informatie over het meten van de bloeddruk thuis.
Heeft u nog vragen bespreek deze dan met uw praktijkondersteuner.
In onze huisartsenpraktijk werken we volgens een aantal regels. Allereerst mag u van ons verwachten dat we uw medische hulpvraag correct en discreet behandelen. Wij verwachten van u dat u onze hulpverleners daarvoor de kans geeft, door ze rustig en respectvol te woord te staan en geen overlast te veroorzaken voor ander patiënten. Dit geldt voor contact per telefoon, voor huisbezoek en ook als u de praktijk bezoekt voor een consult.
Een overzicht van onze regels:
wel | niet |
Medewerkers, cliënten en begeleiders gaan op een respectvolle manier met elkaar om. | Zonder geldige reden mag u niet in de praktijk aanwezig zijn. |
Bij calamiteiten moet u de aanwijzingen van de medewerkers van de huisartsenpraktijk opvolgen. | Wij tolereren geen discriminatie, beledigingen en grof taalgebruik. Dit wordt als intimiderend gedrag aangemerkt. |
Als daar reden toe is, mogen medewerkers vragen om uw identiteitsbewijs. Soms is dit zelfs wettelijk verplicht. | Alcohol, drugs en andere geestverruimende middelen gebruiken of verhandelen. |
Mobiel telefoneren mag, maar hou wel rekening met anderen. Zo willen wij dat u uw mobiel uit heeft wanneer u in gesprek bent met de doktersassistente, praktijkondersteuner of huisarts. Wilt u een gesprek met uw mobiel opnemen? Stel uw zorgverlener hiervan op de hoogte. |
Zonder toestemming opnemen, fotograferen of filmen. |
Wanneer deze regels niet nageleefd worden kan de huisarts u de toegang tot de praktijk te ontzeggen. Bij diefstal, geweld en ander ongeoorloofd gedrag doet de huisarts aangifte bij de politie. De huisarts of zijn medewerkers zijn niet aansprakelijk bij schade, verlies of diefstal van eigendommen.
Huisartsen mogen over bij hen ingeschreven patiënten geen medische verklaringen afgeven. Een huisarts kan wel aan derden informatie verstrekken, maar deze procedure is gebonden aan een aantal strikte voorwaarden.
U kunt dus niet bij uw eigen huisarts niet terecht voor een medische verklaring. De KNMG (de beroepsorganisatie voor artsen) adviseert huisartsen geen medische verklaringen af te leggen over eigen patiënten. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd, recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?
Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de ‘eigen’ dokter). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts. De reden voor dit standpunt is dat uw huisarts zich moet kunnen concentreren op uw behandeling. Een goede vertrouwensrelatie met u is daarvoor belangrijk. Die vertrouwensrelatie kan gevaar lopen wanneer uw huisarts een oordeel geeft dat, mogelijk ongunstig voor u is. Om dit te voorkomen moet er dus een duidelijke grens zijn tussen behandelen en het beoordelen of u voor bepaalde voorzieningen in aanmerking komt.
Ook is het belangrijk dat de keuring wordt gedaan door een arts die op de hoogte is van de specifieke eisen voor het toewijzen van een voorziening die u aanvraagt. De huisartsen van het Wijkgebouw hebben niet alle kennis hierover en kunnen daardoor geen goed oordeel geven. U kunt daarom bij geen van de huisartsen een afspraak maken voor een keuring of onafhankelijke verklaring.
Meer weten over het KNMG standpunt? Het zogeheten ‘weigeringsbriefje’ kunt u hier terugvinden:
Uitleg geneeskundige verklaring KNMG
Wat kunt u nog doen om een geneeskundige verklaring te krijgen?
Heeft u blijvend intensieve zorg nodig? Dan kunt u mogelijk zorg krijgen vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Het CIZ onderzoekt of u daarvoor in aanmerking komt. De huisarts heeft hierin geen zeggenschap. Op de website van het CIZ vindt u meer info en kunt u een aanvraag doen.
De prikdienst van het St Anna ziekenhuis komt alle werkdagen van 07:45 tot 10:30 uur bloedprikken. Dit is in het wijkgebouw bij de zorgboog (volg de bordjes bloedafname).
Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering geeft de landelijke richtlijnen uit voor vaccinaties en preventie van malaria bij reizigers. Op hun website vindt u algemene informatie die bedoeld is voor reizigers.
'Roken schaadt de gezondheid'. Dat heeft u ongetwijfeld al heel vaak gehoord of gelezen. Roken is in Nederland namelijk de belangrijkste oorzaak van vroegtijdig overlijden.
"Ik wil stoppen met roken" horen wij elke dag. Maar hoe kunt u dat het beste doen? Door dit te lezen heeft u al een belangrijke stap gezet naar een rookvrije toekomst. U neemt namelijk de moeite om naar onze website te komen omdat u overweegt te stoppen met roken.
Op de website van Rookvrijookjij.nl vindt u trainingen die u kunnen helpen om te stoppen met roken.
Ga naar Rookvrijookjij.nl.
Als u denkt een blaasontsteking te hebben vragen wij u urine in te leveren voor onderzoek. Download hieronder het formulier dat u met de urine ingevuld inlevert bij de assistente, bij voorkeur tussen 08:00 en 10:00 uur en uiterlijk tot 16:00 uur. De uitslag van het urineonderzoek kunt u via uw patiëntportaal MijnGezondheid.net ontvangen. Is dit geen optie voor u dan spreekt de assistente een tijd met u af dat u mag bellen.
Urine opvangen
Plas in een schoon potje en voorkom dat u moet overgieten. Dit zou de kwaliteit van de urine kunnen beïnvloeden. Het is het beste om ochtendurine aan te leveren. Breng dus geen urine mee die u de avond ervóór hebt geproduceerd. Tevens is het belangrijk dat urine niet langer dan een uur buiten de koelkast wordt bewaard. Bent u dus niet in de gelegenheid binnen een uur de urine naar de praktijk te brengen, zet het dan tot die tijd in de koelkast.
Plas na het opvangen van uw urine goed uit, in het toilet. Goed uitplassen is sowieso van belang. Regelmatig niet goed uitplassen kan tot ontsteking van de urinewegen leiden.
Huisartspraktijk Het Wijkgebouw hanteert een wegblijftarief voor patiënten die zonder tijdig af te zeggen (herhaaldelijk) wegblijven op een afspraak.
Waarom een wegblijftarief?
Het aantal patiënten, dat niet op een afspraak verschijnt, is de laatste jaren sterk toegenomen. “Vergeten” is de belangrijkste oorzaak. Vergeten is menselijk, maar ook het aantal patiënten dat de spreekuren in de huisartsenpraktijk wil bezoeken neemt nog steeds toe. Het is daarom voor een huisartsenpraktijk erg vervelend als iemand niet op een afspraak verschijnt. Het betekent tijdverlies, maar ook dat er op dat moment niet iemand anders kan worden geholpen. Ook veel ziekenhuizen en tandartspraktijken hanteren daarom tegenwoordig een wegblijftarief.
Om het aantal niet-nagekomen afspraken terug te dringen hanteren we volgens de vastgestelde richtlijnen van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) het wegblijftarief voor patiënten die zonder melding niet verschijnen op een afspraak.
Wat moet ik doen als ik niet op een afspraak kan komen?
Hebt u een afspraak en kunt u niet komen? Meld dit dan uiterlijk 12 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag) bij de assistente. Uw afzegging wordt genoteerd en u kunt veelal direct een nieuwe afspraak maken.
Hoeveel bedraagt het wegblijftarief?
De hoogte van het wegblijftarief is vastgesteld op € 13,- per verzuimde afspraak (€ 26,- voor een dubbel consult). Dit bedrag kunt u bij de meeste zorgverzekeraars niet declareren.
Bezwaar?
Het kan natuurlijk zijn dat er een bijzondere reden was, dat u de afspraak niet of te laat hebt afgezegd. U kunt ons hierover telefonisch informeren.
Tot slot
Huisartspraktijk Het Wijkgebouw is continu bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Goede zorg betekent ook dat u op een redelijke termijn bij ons terecht kunt. Als patiënten die niet op een afspraak kunnen komen op tijd afbellen, blijven de wachttijden zo kort mogelijk.